wtorek, 31 stycznia 2012

Marcel Pagnol "Czas tajemnic"

Moja przygoda z Marcelem Pagnolem rozpoczęła się całkiem niedawno i w sposób dość nieoczekiwany. Nigdy wcześniej nie słyszałam o tym autorze i nie wiedziałam czego się po nim spodziewać. Jednak to w jaki sposób Pagnol wspomina swoje dzieciństwo i opowiada o nim przeszło moje najśmielsze oczekiwania. Autor zauroczył mnie swoimi opowieściami zawartymi w „Chwały mojego ojca, zamku mojej matki” nie inaczej było także w przypadku „Czasu tajemnic” gdzie po raz kolejny miałam szansę spotkać się ze starymi znajomymi  poznanymi podczas lektury tej pierwszej książki.

                Czas płynie swoim torem. Dni biegną jeden za drugim przechodząc w miesiące.  Obserwujemy kolejne lato podczas którego Marcel wyrusza wraz rodziną na wakacje. W powietrzu jak  przed rokiem czuć odurzający zapach lawendy, tymianku i rozgrzanego od słońca bruku. W cieniu drzew słychać ukrywające się przed żarem słońca cykady, a gałęzie uginają się od dojrzewających w słońcu fig. Wszystko na pierwszy rzut oka jest takie samo jednak po dokładniejszym przyjrzeniu się  widzimy, że tak nie jest. Ten sam dom, ten sam wytęskniony przez cały rok  przyjaciel, te same cieniste doliny i wysokie szczyty, a jednak… jest inaczej. Pewnego dnia pośrodku falujących zbóż Marcel poznaje najpiękniejszą istotę na ziemi - Izabellę. Zakochany zupełnie traci dla niej głowę. Niestety traci również zainteresowanie uwielbianymi w zeszłym roku polowaniami, spędzaniem czasu z Lilim i wszystkim tym co nie jest związane z Izabellą w tym również na swoje nieszczęście przygotowaniami do szkoły.

Książka stanowi znakomitą kontynuację wspomnień o beztroskich dniach dzieciństwa opisanych w „Chwały mojego ojca, zamku mojej matki”. Pokazuje jak w ciągu zaledwie kilku dni może przewartościować się świat młodego, dorastającego dziecka. Jak zmienne bywają jego uczucia i spostrzeganie świata.  „Czas tajemnic” napisany jest przystępnym, lekkim językiem co sprawia, że czyta się go z wielką przyjemnością, przez cały czas wyczuwając bijące od niego ciepło i urok starych wspomnień. Jeśli chcecie spędzić miłe chwile czytając magiczną książkę "Czas tajemnic" będzie odpowiednim wyborem. Polecam!

Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Esprit

13 komentarzy:

  1. Mnie Pagnol także zauroczył... chętnie przeczytałabym coś jeszcze tego autora:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w planach poznać twórczość tego autora:))
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Autor "chodzi" za mną od jakiegos czasu, moze w końcu spotkamy się ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Prześwietna - zresztą tak jak i "Chwała mojego ojca..." :) Bardzo chciałabym obejrzeć ekranizacje tych książek, ale ciężko do nich dotrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  5. giffin - nie miałam zielonego pojęcia, że są ekranizacje, muszę poszukać

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakoś nie czuję, żeby to było coś dla mnie. Na razie sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  7. o Pagnolu nigdy nie słyszałam, ale widzę, że tracę w ten sposób coś naprawdę świetnego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem w trakcie czytania "Chwały..." i bardzo mi się podoba.
    Obserwuję, miło by było gdyś zajrzała do mnie ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. To już kolejna pozytywna recenzja tej książki. Muszę się w nią zaopatrzyć.

    OdpowiedzUsuń
  10. Książkę czytałam i bardzo przypadła mi do gustu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie słyszałam ani o tej książce, ani o autorze. Zapiszę go sobie jednak w pamięci i przy wizycie w bibliotece popytam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Książki tego autora wydają się tak lekkie i przyjemne, że po prostu muszę je przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  13. To nie jest książka w moim stylu, odpuszczę ją sobie :(

    OdpowiedzUsuń